Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınır,Rahmân ve rahîm olan Allah'ın adıyla başlarım.Allah Rasûlüne,onun Kur'ân nesli ashâbına salât ve selâm etsin. Bu yazımda Mü'minûn 14.âyette geçen ''Yaratanların en güzeli olan Allah çok yücedir'' ibaresini ele alacağım.Çünkü bu ibare birçok müslümanın tam anlayamadığı bir ibaredir.Ülkemizde ki müslümanların çoğu doğal olarak Arapça bilmemektedir ve bu fiilin tam olarak ne manaya geldiğini anlayamamaktadır.Ayrıca bazı Kur'ân eleştirmenleri de bu âyette çelişki olduğunu söylerler.Allah'tan başka yaratıcı olmadığı Kur'ân tarafından birçok ayette bildirilen bir hakikatken,bu ayette ''Yaratanların en güzeli olan Allah çok yücedir.'' ifadesinin çelişki olduğunu iddia ederler.Öncelikle ilgili âyet Rabbimizin biz insanları annemizin karnında nasıl yarattığından bahsetmektedir.Bugünkü bilim de âyette geçenlerin aynısını söylemektedir.Bu muhteşem yaratılış anlatıldıktan sonra da Kur'ân ''Yaratanların en güzeli olan Allah çok yücedir.'' buyurmaktadır.Âyetin ilgili kısmının Arapça ibaresi şu şekildedir:''فَتَبَارَكَ اللّٰهُ اَحْسَنُ الْخَالِقٖينَؕ'' Âyette geçen الخالقين (el-hâlikîn) yaratanlar manasına gelir ve خلق (halaka) fiilinin ismi fâil halidir.Büyük müfessirimiz Zemahşerî Keşşâf isimli muhteşem tefsirinde halk etmenin yani yaratmanın ne manaya geldiğini Bakara 21.âyetin tefsîrinde şöyle açıklamaktadır:''el-Halk (yaratma) bir şeyi düzenleyerek,ölçüp biçerek vücuda getirmek demektir.Sözgelimi ayakkabıyı belli bir ölçüye göre yapan kimse için haleka'n na'le (ayakkabıyı yarattı) denir.''Zemahşerî halk etmenin yani yaratmanın ne manaya geldiğini ve ayakkabı yapana ayakkabıyı yarattı dendiğini söylüyor.Yani ilgili yaratma filli sadece Allah için değil insanlar içinde kullanılan bir fiildir.Nitekim Îsâ aleyhisselâm'ın İsrâîloğulları'na şöyle diyeceğini Rabbimiz Âl-i İmrân 49.âyette önceden haber vermiştir:'Size çamurdan kuş biçiminde bir şey yaratırım ve ona üflerim o da Allah'ın izniyle kuş olur.'' Âyette اخلق (ehluku) kelimesi geçmektedir ve yaratırım manasına gelir.Bu halaka fiilinin mütekellim zamirle kullanılan şeklidir.Görüldüğü gibi ilgili fiil Kur'ân'da ve Arapça'da insanlar için kullanılır.Peki Allah'tan başka yaratıcı olmadığını söyleyen ve zikrettiğimiz kelimeyi kullanan âyetleri nasıl anlamalıyız? Bu âyetlerde kastedilen Allah gibi yaratıcı varlık olmadığıdır.Çünkü hiç kimse Allah gibi bir şey yaratamaz bu aklen muhaldir.Ayrıca bazı şeyler vardır ki onları sadece Allah yaratmıştır.İnsan,gökyüzü,yer bunlardan bazılarıdır.Yazımızda delliller ışığında gördük ki âyette kastedilen Allah'tan başka yaratıcılar vardır ama hiç kimse Allah gibi en güzel şekilde yaratamaz yani bir varlığı meydana getiremez. Hamd âlemlerin Rabbi olan Allah'adır.
KAYNAKÇA
Zemahşeri,Keşşâf Tefsîri,Cilt 1,Sayfa 260,Yazma Eserler Kurumu,İstanbul,2020
Comments